Du är inte ensam om att rutinmässigt skifta till sommar- eller vinterdäck utan att studera däcken särskilt ingående. Enligt lag ska ett sommardäck ha ett mönsterdjup på som minst 1,6 mm på det allra slitnaste stället. Motsvarande för vinterdäck är 3 mm. Men redan vid 3 mm hos sommardäck och 5 mm hos vinterdäck får du en kraftigt försämrad bromsförmåga, samtidigt som risken för vattenplaning ökar rejält. Se därför alltid till att ha bra däck. Det kan löna sig att ta en titt på utbudet hos Michelin däck när det är dags för nyinköp. Det kan rädda liv, både ditt och andras.
Välj rätt däck
Nyinköpta sommardäck brukar ha 7- 8 mm mönsterdjup och vinterdäck 9-10 mm. När du köper däck till din bil ska du givetvis ha samma typ till alla fyra. Om du är osäker på dimensionen hittar du den i registreringsbeviset. Ett annat sätt är att använda bilregistret online. Andra saker du bör titta på är däckets egenskaper. Här gäller det att samla så många A som möjligt. Kontrollera märkningen för energi (rullmotståndet påverkar bensinförbrukningen), buller och våtgrepp. Andra faktorer du bör ta hänsyn till är naturligtvis vilket underlag bilen ska köras på och hur bilen används.
Dyrt eller billigt
Rent krasst så är det faktiskt så att dyrare däck oftast är bättre. Ett säkert val är ett premiumdäck från någon känd tillverkare, anpassat för nordiskt klimat. När det kommer till däck får du oftast det du betalar för. Rent trafiksäkerhetsmässigt är ett utformat för svenska vägar och årstider det bästa alternativet. Det finns billiga däck om du söker på nätet, men de har inte den kvalitet som ett dyrare däck har. Dessutom finns det däck som har fel gummiblandning för svenskt klimat och de kan vara i stort sett livsfarliga. Oavsett vilken bil du kör och i vilket syfte, så bör du alltid ha i åtanke att det är däcken som är din enda kontakt med marken. Samt att du bör anpassa hastigheten efter underlaget. Med andra ord, kör försiktigt.